1401-04-20 09:08
552
0
80753
استاد دانشگاه تاکید کرد؛

حجاب حریمی برای حفظ ارزش‌ها/ عفاف و حجاب امر الهی است نه اجبار از ناحیه حکومت

استاد دانشگاه گفت: رعایت حجاب و پوشش در جامعه اسلامی یک امر تحمیلی و اجباری از ناحیه حکومتگران نیست بلکه یک امر الهی است.

مصیب عباسی در گفتگو با خبرنگار گلستان ما گفت: یکی از موضوعات بسیار مهم در حوزه اجتماعی مسئله رعایت عفاف و حجاب است، این موضوع نه تنها در گسترده تمدن اسلامی و کشور ایران بلکه در کل جهان به عنوان یک مسئله اجتماعی مورد توجه قرار گرفته است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: وقتی تاریخ را مطالعه می کنیم  در آموزه های همه ادیان و مذاهب رعایت عفاف و حجاب توسط مردان و زنان در جامعه تاکید شده است و شرط اصلی تاکید به این مسئله چیست؟ بررسی تاریخی و پژوهش های صورت گرفته بیان می کند که حفظ کرامت زن و مرد و امنیت روانی و اجتماعی زن و مرد  در جامعه دو رکن مهمی است که اسلام و ادیان به آن توجه کردند و نه تنها اسلام بلکه ادیان مختلف به قید پوشش مناسب تاکید دارند و وظیفه حکمرانان بر حفظ شان و جایگاه انسان ها در جامعه حتی از منظر پوشش است تا بتواند صیانت و کرامت و امنیت انسان ها را در جامعه تامین کند.

عباسی تاکید کرد: در آموزه های اسلامی حجاب به عنوان یک ضرورت و الزام اجتماعی تعریف شده و در روایات از رسول خدا(ص)  و ائمه اطهار(ص) بیان شده که حکومت وظیفه دارد در قلمروی آموزه های الهی امر هدایت مردم و جامعه را به درستی انجام دهد و امری که از ناحیه خداوند مقرر شده قطعا به نفع مردم و به سود آینده مردم و جامعه خواهد بود.

وی ابراز داشت: در آموزه های قرآنی به صراحت بر مردان و زنان این فرض تعریف شده است که در جامعه با پوشش مناسب حضور یابند و در نتیجه رعایت حجاب و پوشش در جامعه اسلامی یک امر تحمیلی و اجباری از ناحیه حکومتگران نیست بلکه یک امر الهی است، حال فرصتی ایجاد شده که حکومت اسلامی در ایران شکل گرفته و مردم باید عامل به آموزه های قرآنی باشند و به عینیت یافتن امر خداوند در جامعه خود را مقید کنند.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: دولتها و حکمرانان قوانینی برای پوشش نیز وضع می کنند و لذا پوشش دو بعد دارد که یک بعد آن را حد شرعی و یک بعد آن حد قانون مشخص می کند و لذا از نظر قانونی و شرعی رعایت پوشش برای افراد جامعه الزام آور می شود چرا که می تواند از این طریق امنیت روانی و اجتماعی را برای دیگر افراد جامعه به وجود بیاورد و از سیطره افراد کج رو در جامعه جلوگیری شود.

عباسی متذکر شد: در هفته  گرامیداشت عفاف و حجاب اهمیت علمی و عقلی عفاف و حجاب را باید تشریح کنیم و بیان کنیم که زنان و مردان با انتخاب آگاهانه و تصمیم آگاهانه و شناخت کافی به این انتخاب رسیدند که در جامعه با پوشش مورد نظر اسلام وارد شوند و این معروف یک سبک و مدل در شرایط امروز جامعه است.

وی افزود: امروز دنیا لباس زن را از منظر تجارت می بیند و برای تامین و تصرف و سود حداکثری همه چیزی را ابزار می بیند و انسان را به عنوان یک مصرف کننده و به عنوان یک مدل برای تولید و تجارت در نظر می گیرد و لذا در لباس و عریان گرایی و برهنگی اینگونه تمرکز کرده است و گمان می کند زن با پوشش در جامعه حاضر شود بازارفیلم ها و دیگر بازارها  را از دست می دهند و این در حالی است که خداوند و آموزه قرآنی به کرامت انسان نظر دارد و برای آن احکامی در نظر گرفته است.

این  استاد دانشگاه گفت: امید داریم جمهوری اسلامی با تبیین درست از مهد کودک تا دانشگاه و آموزش و پرورش و مراکز هنری و کانون فکری و پرورشی و دیگر مجامع با گفتگوی شایسته این جوانان را در این مسیر قرار دهند که بهترین مدل و پوشش برای حفظ کرامت و شخصیت انسان پوششی است که خدای متعال در نظر گرفته است.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.